Ako založiť zubnú ambulanciu v roku 2025: právny aj praktický sprievodca

Založenie zubnej ambulancie dnes nie je „len“ o kúpe kresla a autoklávu. Potrebujete správnu právnu formu, odborné licencie, povolenie na prevádzku od samosprávneho kraja (VÚC), súlad s hygienou a radiačnou ochranou, registrácie do eZdravia, kódy poskytovateľa a napokon zmluvy so zdravotnými poisťovňami. Nižšie nájdete prehľad krok za krokom s odkazmi na aktuálne pravidlá platné v roku 2025.

1) Právna forma a kto je poskytovateľ?

Poskytovateľom zubno-lekárskej starostlivosti môže byť fyzická osoba (zubný lekár) alebo právnická osoba (najčastejšie s. r. o.). Základné pravidlá určuje zákon č. 578/2004 Z. z., ktorý upravuje, kto môže poskytovať zdravotnú starostlivosť, ako sa povoľuje prevádzkovanie ambulancie a aké povinnosti má poskytovateľ. Ak je poskytovateľom firma, musí ustanoviť odborného zástupcu (garanta). Povolenie na prevádzku ambulancie vydáva príslušný samosprávny kraj, ktorý k žiadosti presne uvádza požadované prílohy.

2) Odborné licencie a komora zubných lekárov

Zubný lekár potrebuje členstvo v komore a adekvátne licencie (napr. licencia na výkon samostatnej zdravotníckej praxe, licencia na výkon povolania či licencia odborného zástupcu). Licenčnú agendu pre zubných lekárov vedie Slovenská komora zubných lekárov (SKZL); na jej webe nájdete aj tlačivá k licenciám (vrátane licencie pre odborného zástupcu, tzv. L1C).

3) Priestor, hygiena a prevádzkový poriadok

Skôr než požiadate VÚC o povolenie, musia priestory spĺňať požiadavky zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia. V praxi to znamená pripraviť prevádzkový poriadok a získať rozhodnutie príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva (RÚVZ) o uvedení priestorov do prevádzky (RÚVZ zverejňuje zoznamy vydaných rozhodnutí a metodické usmernenia k prílohám). Počítajte s tým, že ak je potrebná objektivizácia pracovného prostredia, RÚVZ môže nariadiť skúšobnú prevádzku, počas ktorej sa vykoná kategorizácia prác.

4) Materiálno-technické a personálne minimá

Ambulancia musí byť personálne a materiálno-technicky vybavená podľa všeobecne záväzných predpisov MZ SR (výnosy/vyhlášky k minimálnym požiadavkám). Pre ambulancie existujú špecifické prílohy – VÚC pri povoľovaní kontroluje, či nastavenie zodpovedá druhu a rozsahu poskytovanej starostlivosti. Prehľady a historicky používané výnosy k minimám (vrátane stomatologických ambulancií) zverejňuje MZ SR a SKZL; zároveň počítajte s tým, že rezort zdravotníctva v roku 2025 pracuje na aktualizácii minimálnych požiadaviek pre viaceré ambulancie.

5) Zubný RTG a radiačná ochrana (povinné pri ambulancii s RTG)

Ak budete používať zubný RTG, vstupuje do hry zákon č. 87/2018 Z. z. o radiačnej ochrane. Prevádzkovateľ musí získať registráciu používania zubného RTG u príslušného RÚVZ a zabezpečiť si odbornú spôsobilosť na práce so zdrojmi ionizujúceho žiarenia (osoby a procesy podľa vyhlášok MZ SR č. 99/2018 a 101/2018). ÚVZ SR má k tomu zverejnené prehľady požiadaviek a elektronické služby; pri žiadosti sa uvádza aj technická dokumentácia prístroja a organizácia radiačnej ochrany.

6) Povolenie na prevádzku ambulancie (VÚC)

S kompletnými dokladmi požiadate o povolenie na prevádzku na svojom samosprávnom kraji (BSK, TTSK, BBSK atď.). Kraj zverejňuje formuláre, prílohy a pokyny (vydanie prvého povolenia, zmeny odborného zamerania, zmena odborného zástupcu a pod.). Lehoty a náležitosti vychádzajú zo zákona č. 578/2004 Z. z.; k žiadosti sa spravidla prikladá rozhodnutie RÚVZ, doklad o užívacom práve k priestorom, doklady o personálnom zabezpečení a vybavení, návrh ordinačných hodín a ďalšie špecifikované prílohy.

7) Kód poskytovateľa a kód zdravotníckeho pracovníka

Po udelení povolenia požiadate Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) o pridelenie kódu poskytovateľa (a podľa potreby kódov zdravotníckych pracovníkov). Bez týchto kódov neviete správne vykazovať výkony voči poisťovniam ani fungovať v elektronickom zdravotníctve. ÚDZS má kódy a formuláre pre poskytovateľov zverejnené na svojom webe.

8) eZdravie, ePZP a eRecept

Zapojenie do eZdravia je povinné a vyžaduje elektronický preukaz zdravotníckeho pracovníka (ePZP) a čítačku. Elektronické dokumenty (napr. eRecept, ePN) sa podpisujú práve ePZP; detailné návody a požiadavky prevádzkuje NCZI. Porušenie povinností v eZdraví môže viesť k sankciám, preto je dôležité včas zabezpečiť kompatibilný ambulantný softvér a nastaviť prístupy pre personál.

9) Zmluvy so zdravotnými poisťovňami (VšZP, Dôvera, Union)

Aby ste mohli poskytovať hradenú starostlivosť, uzatvára sa zmluva s jednotlivými poisťovňami (VšZP, Dôvera, Union). Každá poisťovňa má postup a kritériá – VšZP zverejňuje kritériá a tlačivá, Dôvera publikuje kritériá a formuláre pre poskytovateľov, Union požaduje najmä platné povolenie a dokumenty k rozsahu poskytovaných služieb. Počítajte s tým, že poisťovňa posudzuje potreby svojej siete a môže rámcovať aj čistý ordinačný čas.

10) Povinné poistenie zodpovednosti, BOZP/PO a odpady

Poskytovateľ musí mať uzatvorené poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti; túto povinnosť uvádzajú oficiálne informácie krajov pre poskytovateľov a vyplýva zo zákona o poskytovateľoch. Súčasne nezabudnite na BOZP/PO povinnosti pracoviska a zmluvy na zdravotnícky (nebezpečný) odpad podľa zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch – odpad skupiny 18 sa vedie osobitne a nesmie sa skládkovať; prax popisujú odborné články a metodiky.

11) Ochrana osobných údajov pacientov (GDPR)

Zubná ambulancia spracúva osobitnú kategóriu osobných údajov (zdravotné údaje), preto musí mať nastavené právne základy, záznamy o spracovateľských činnostiach, zmluvy so spracovateľmi (IT, softvér, účtovník) a interné politiky. Úrad na ochranu osobných údajov publikuje metodiky a FAQ k uplatňovaniu GDPR a zákona č. 18/2018 Z. z.; pri väčších ambulanciách prichádza do úvahy aj povinnosť zodpovednej osoby.

Orientačný harmonogram (realistický scenár)

  1. výber právnej formy a garanta, preverenie priestorov, začatie prípravy prevádzkového poriadku a dokumentácie k RÚVZ (týždne 0 až 2).

  2. rozhodnutie RÚVZ o uvedení priestorov do prevádzky; ak je v ambulancii RTG, paralelne riešenie registrácie RTG a radiačnej ochrany.

  3. podanie žiadosti a povolenie od VÚC; súbežne podanie žiadosti o kód poskytovateľa na ÚDZS.

  4. technické napojenie na eZdravie/ePZP a podanie žiadostí o zmluvy so zdravotnými poisťovňami.

(Čas sa môže líšiť podľa kraja, zaťaženia úradu a úplnosti príloh.)

Checklist dokumentov (čo mať pripravené)

  • Licencie a členstvo v SKZL (vrátane licencie odborného zástupcu pri s. r. o.),

  • Rozhodnutie RÚVZ o uvedení priestorov do prevádzky + prevádzkový poriadok; pri RTG aj registrácia RTG a dokumentácia k radiačnej ochrane,

  • Povolenie VÚC na prevádzkovanie ambulancie (správny formulár a prílohy),

  • Kódy ÚDZS (poskytovateľa a zdravotníckych pracovníkov),

  • Zapojenie do eZdravia (ePZP, čítačka, kompatibilný softvér) a eRecept,

  • Zmluvy s poisťovňami (VšZP, Dôvera, Union) + čistý ordinačný čas,

  • Poistenie zodpovednosti a zmluva na odpad podľa zákona 79/2015 Z. z.

Ako vám s tým pomôže SLUPOD?

Pripravíme vám harmonogram so zoznamom príloh podľa vášho kraja, vypracujeme prevádzkový poriadok, zariadime rozhodnutia RÚVZ (vrátane registrácie RTG), podáme žiadosti na VÚC, vybavíme kódy ÚDZS a pripravíme žiadosti do poisťovní. Všetko tak, aby ste mohli ambulanciu spustiť bezpečne, legálne a bez zbytočných prieťahov.

KONTAKT