Registrácia sociálneho podniku je vstupenkou do sveta podnikania, ktorého prioritou je nielen zisk, ale najmä pozitívny vplyv na spoločnosť a prírodu. Tento blog ponúka jasný prehľad, ako krok za krokom získať štatút registrovaného sociálneho podniku na Slovensku a aké výhody to prináša.
Kto môže byť sociálny podnik
Registrovaným sociálnym podnikom môže byť občianske združenie, nadácia, nezisková organizácia, účelové zariadenie cirkvi, obchodná spoločnosť, družstvo, alebo fyzická osoba – podnikateľ. Rozhodujúce je, že podnik vykonáva (alebo plánuje vykonávať) činnosť, ktorá má cieľ napĺňať verejnoprospešný alebo komunitno-prospešný záujem, teda riešiť reálny spoločenský problém.
Výhody registrácie sociálneho podniku
Získanie štatútu registrovaného sociálneho podniku umožňuje čerpať rôzne formy podpory zo strany štátu, krajov aj obcí. Podnik má výhody v oblasti verejného obstarávania, môže získať investičnú pomoc, začleniť sa do katalógu sociálnych podnikov a uplatniť si daňové úľavy či servisné poukážky. Navyše, práve status registrovaného sociálneho podniku zvyšuje dôveryhodnosť voči zákazníkom, partnerom i donorom.
Viac o výhodách RSP rozoberáme v samostatnom článku.
Príprava na registráciu
Pred podaním žiadosti je vhodné vypracovať si podnikateľský plán, pripraviť základný dokument (napríklad stanovy, spoločenskú zmluvu, štatút alebo zakladateľské listiny) s jasne opisovaným sociálnym cieľom, spôsobom merania vplyvu a pravidlami rozdeľovania zisku. Dôležité je preveriť si aj bezúhonnosť a záväzky voči štátu (nesmú byť nedoplatky na daniach ani poistení).
Postup registrácie krok za krokom
Podanie žiadosti: Elektronicky cez portál Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Výber typu podniku: Vo formulári sa určí, o aký druh sociálneho podniku máte záujem (integračný, podnik bývania, všeobecný), či jeho prínos je pre verejnosť alebo komunitu.
Priloženie povinných príloh: Napríklad výpis z registra trestov, základný dokument, podnikateľský plán/projekt činnosti, potvrdenia o bezúhonnosti a splatených záväzkoch. Ak žiadate ako integračný podnik, treba doložiť zamestnaneckú štruktúru.
Posúdenie žiadosti: Ministerstvo skontroluje kompletnosť, splnenie všetkých podmienok a môže vykonať aj kontrolnú návštevu v podniku.
Zapísanie do registra: Po úspešnom schválení je podnik zapísaný do verejne dostupného registra a získava štatút bez časového obmedzenia.
Povinné prílohy k registrácii
Základný dokument podniku podľa typu právnej formy.
Podnikateľský plán (alebo projekt činnosti).
Výpis z registra trestov (nie starší ako 3 mesiace).
Potvrdenia o bezúhonnosti a dôveryhodnosti (čestné vyhlásenie).
Potvrdenie o zamestnávaní stanoveného počtu znevýhodnených/zraniteľných osôb (pri integračnom podniku).
Ďalšie špecifické dokumenty podľa právnej formy a typu činnosti.
Čo nasleduje po registrácii
Registrovaný sociálny podnik musí naďalej napĺňať stanovené podmienky, pravidelne preukazovať dosahovanie pozitívneho sociálneho vplyvu, uvádzať označenie „registrovaný sociálny podnik“ alebo „r.s.p.“ pri názve a dodržiavať transparentnosť používania zisku. V prípade nesplnenia zákonných povinností môže byť štatút podniku odobratý.
Najčastejšie chyby pri registrácii
Neúplnosť alebo nesprávnosť predkladaných dokumentov.
Nedostatočne formulovaný podnikateľský plán či nedoloženie merateľného pozitívneho vplyvu.
Neuvedenie všetkých povinných príloh.
Nevysporiadané záväzky voči štátu alebo nedodržanie štruktúry zamestnancov podľa požiadaviek zákona.
Nesprávne zapísaný cieľ v základnom dokumente alebo nepripravená štruktúra riadenia podniku (poradný výbor, demokratická správa).
Ako vám pomôžeme?
V SLUPOD vám pripravíme zakladateľský dokument so všetkými povinnými náležitosťami, nastavíme meranie vplyvu tak, aby bolo auditovateľné, skompletizujeme podnikateľský a finančný plán podľa vzorov MPSVR a podáme žiadosť elektronicky cez ÚPVS. Po priznaní štatútu postrážime zápis „r. s. p.“ do Obchodného registra SR.